2020. március 15-től rendkívüli ítélkezési szünet van a hazai bíróságokon

Amit ezzel kapcsolatban ügyfélként érdemes tudni a polgári, gazdasági és munkaügyi peres és nemperes eljárásokról:

A bíróságok nem tartanak tárgyalást és meghallgatást. A 2020. március 15. napja utáni időpontra kitűzött tárgyalások és meghallgatások elmaradnak.

Azokban a perekben, amelyekben tárgyaláson kívül teljesíthető eljárási cselekmények végezhetők, azokat mind a feleknek, mind a bíróságnak teljesíteni kell a törvényben vagy a bíróság által megállapított határidőn belül. (pl. fellebbezések benyújtása, hiánypótlási vagy egyéb beadványok benyújtására szóló felhívások teljesítése). A nemperes eljárásokat (pl. végrehajtási eljárás, cégeljárás, felszámolási eljárás) a rendkívüli ítélkezési szünet általában nem érinti.

Azokban a perekben, amelyekben tárgyaláson kívül teljesíthető eljárási cselekmények nincsenek, vagy már megtörténtek, és tárgyalás kitűzésére, illetve a kitűzött tárgyalás megtartására lenne szükség, a bíróság az eljárás félbeszakadását állapíthatja meg. Erről a bíróság a peres feleket és az egyéb érintetteket külön is tájékoztatni fogja.

A félbeszakadt eljárásokban hatályosan beadvány nem nyújtható be.

A halaszthatatlan, személyes jelenlétet igénylő eljárási cselekményeket a bíróság lehetőség szerint megtartja, távmeghallgatás útján.

Ha egy halaszthatatlan eljárási cselekmény nem tartható meg távmeghallgatás útján, speciális tárgyalótermi protokoll lép életbe:

•    A jelenlévőknek egymástól legalább két méter távolságra kell tartózkodniuk.

•    Az ügyfeleknek nyilatkozniuk kell arról, hogy:

o    a megelőző 14 napban jártak-e fertőzéssel érintett területen,
o    találkoztak-e fertőzött, vagy azzal érintkező személlyel.

•    Ha valószínűsíthető, hogy a tárgyalóteremben fertőzött személy tartózkodik, a tárgyalást a bíróság félbeszakítja.

•    Az érintett személyt elkülönített helyiségbe irányítja és azonnal értesíti a hatóságot.

•    A jelenlévő személyek adatait és elérhetőségeit a bíróság regisztrálja és eljuttatja az illetékes szervhez.

A bírósági kezelőirodákon a személyes ügyfélfogadás szünetel, tájékoztatást távközlési eszközön vagy elektronikus úton lehet kérni.

Ügyintézés esetén elsősorban elektronikus ügyintézést érdemes választani. Papíralapú beadványaikat az ügyfelek postán küldhetik be, vagy a bejáratoknál elhelyezett gyűjtőládákba dobhatják be.

 

A polgári, gazdasági és munkaügyi ügyszakra vonatkozó részletes tájékoztatást tartalmazó dokumentum itt tekinthető meg.